Vetle og Said startet helt uten erfaring på skole på byggeplass for ca. 3 måneder siden. Nå jobber de med tømrerfaget på et boligprosjekt sammen med Veidekke. Konserndirektør i Veidekke bygg Norge, Hans Olav Sørlie har tatt turen ut på byggeplassen for å høre mer om hvordan det går i deres nye hverdag.  

Hva er skole på byggeplass?

Skole på byggeplass har vært et tilbud Veidekke har gjennomført i samarbeid med ulike partnere innen stat og fylkeskommuner siden 1997, og totalt hjulpet nesten 350 ungdommer til en ny start på sitt yrkes- og voksenliv. I år åpnet Veidekke i samarbeid med Kuben Vgs. dørene for elever til en ny klasse på Ulven.  

Klassen består av alt mellom 10-20 elever, som av forskjellige årsaker ikke fullførte videregående skole. Her legges vekt på praktisk læring ute på byggeplass, i nærhet til bransjen og med tett oppfølging.

En kartlegging fra 2022 viser at i løpet av de siste 10 årene har 67% av alle elevene fra skole på byggeplass gått over i læretid, og ytterligere 22% har fått jobb i andre yrker.

Synlig engasjement

Med god egeninnsats har Vetle og Said bevist i tidlig fasen av skole på byggeplass at de har det som trengs for å møte forventningene til arbeidslivet. Derfor ble de personlig invitert av Veidekke til å jobbe på et av Ulven-prosjektene, og tilegne seg verdifull kunnskap de kan ta med seg videre.

-Vi har jobbet hardt for å vise motivasjon, komme tidsnok og vise at vi har lyst, forteller Said.

Som legger til at ukene de har tilbrakt på prosjektet har vært en ny og velkommen hverdag. Selv om det til tider kan være utfordrende, er de optimistiske til at dette er veien å gå for å bli gode i faget.

Vetle (t.v) og Said er glade for erfaringen de får tilegne seg sammen med Veidekke.

Bygger erfaring, sten for sten

I de påbegynte leilighetene på Ulven jobber Said for tiden med isolering, og skal straks begynne med gipsplater. Samtidig setter Vetle inn dør- og vinduskarmer.

Arbeidsoppgavene blir gitt av arbeidsleder, men løsningen står de relativt fritt til å finne selv. Når jobben er gjort får de godkjent eller ikke-godkjent. Det kan virke utfordrende, men guttene mener selv at det er mye god læring i å ta eget initiativ og å finne egne løsninger.  

Mye av suksessen tildeler de kollegene på prosjektet. Som roses for den gode oppfølgingen de gir og for den gode stemningen på arbeidsplassen.

-Kollegene er veldig dyktige og har faget i henda, sier Vetle. For han selv som er helt ny er ikke alt like fort gjort.

–Hvis alle hadde jobbet i den farten jeg har nå, tror jeg dette bygget hadde tatt en livstid å fullføre, sier han lattermildt.

–Alle må lære å krabbe før man kan gå vet du, smiler Hans Olav. Som har troen på de unge og lovende. Og poengterer at erfaring må bygges, sten for sten.

Konserndirektør Veidekke Bygg Norge, Hans Olav Sørlie (t.v) har troen på at elevene vil lykkes.

Lærer ved å gjøre

-Mye av det vi lærer her kunne vi aldri lært fra skolen, forteller Said. Som peker på den læringen som kommer ved å utforske faget i praksis.

Og det er nettopp det praktiske arbeidet som gjør skole på byggeplass til et så unikt og vellykket program.

Der er Hans Olav helt enig; – Jeg er veldig glad for at vi kan tilby muligheten som er skole på byggeplass, og særlig at det er et praktisk tilbud. Det er avgjørende at elevene faktisk får prøvd seg i arbeid.

Vetle forteller at han ser frem til å dele alt han har lært med klassen når han skal tilbake, kanskje kan han lære noe videre til andre?

Vetle og Said er fornøyde med at studieløpet er i stor grad praktisk, og opplever at de lærer mye bedre ved å gjøre.

«Etter å ha testet arbeidslivet, har dere fortsatt lyst til å bli tømrere?»

Ingen av dem er i tvil,

“Ja!” Svarer de nærmest i kor.

Konserndirektøren er begeistret og synes det er veldig gøy å høre at elevene har funnet sin bransje, og at de kan dyrke et fag som de interesserer seg for.

-Vi trenger flere som Vetle og Said, som har lyst til å jobbe i bygg- og anleggsbransjen. Det er veldig positivt både for ungdommen, bransjen og samfunnet som helhet.

Kan skole på byggeplass bli den nye normen?

Hans Olav håper at skole på byggeplass kan inspirere til at det blir mer praksis i læreplanene tidlig i studiet, slik at skoletrøtt ungdom opplever en endring fra ungdomskolen og får prøve seg i fagene de har valgt.

-Vi ser at mange dropper ut av videregående skole, og at det må en endring til for å ivareta alle elever. Ofte er teori lettere forstått dersom man først får teste den ut i praksis.

Det er skole på byggeplass et godt eksempel på.

Med nesten 350 ferdigutdannede fagarbeidere siden prosjektets oppstart i 1997, og nærmere 90% suksessrate de siste 10 årene, er det ingen tvil om at skolen fungerer.

Per Johan Heierstad, leder for skole på byggeplass i Oslo, bekrefter at de aller fleste står læretiden igjennom. Han mener at det å gi elevene mestring i hverdagen i form av yrkesprestasjoner, er nøkkelen til den store suksessen.  – Det er en gylden mulighet for de som griper den, avslutter han.

Per Johan Heierstad (i.m) mener at å bidra til mestringsfølelse i det daglige er nøkkelen til suksess for elevene ved skole på byggeplass.

Les mer om skole på byggeplass: